Login
Facebook Twitter LinkedIn Share

Raak-gezegd-of-geschreven
   "Vaagheid is het masker van de leugen"

     

Relanceplan geweigerd door meerderheid

Categorie: Blogs 2011 Gepubliceerd: woensdag 26 oktober 2011
Facebook Twitter LinkedIn Share

autoluwebinnenstadWat heeft een handelaar nodig? Wat hebben winkels en een aantal vrije beroepen nodig? Een sfeer waar het goed is om te winkelen, natuurlijk. Maar ook een goede bereikbaarheid, veiligheid, niet te veel belastingen en vooral stabiliteit van beleid vanuit een gedragen visie die het handel voeren niet om de haverklap omwoelt. Zelfs de raadsleden van de meerderheid zaten met open mond te kijken toen ik dit op de gemeenteraad aankaartte. Zelfs zij kunnen niet ontkennen dat de huidige coalitie in de meeste van deze zaken niet echt uitblinkt. Ik vermoed bijvoorbeeld dat ook zij beseffen dat de verkeerschaos waar Mechelen zich al enkele maanden in bevindt, niet echt van aard is om de bereikbaarheid van het winkelcentrum te verhogen. Ik vermoed dat ook zij beseffen dat de vele Mechelse putten de zaken niet echt opvrolijken voor wie toch tot in de winkelstraten sukkelt (denk maar eens aan het stuk onder de St Romboutstoren). En ik vermoed dat ook zij de angst van velen begrijpen dat de belastingen in Mechelen gaan verhogen, zeker als de virtuele schepen van financiën nog maar eens de lege kassen als een virtueel probleem bestempelt.

Maar het ergste van alles voor de handelaars en vrije beroepen in Mechelen, is het gebrek aan gemeenschappelijke en gedragen visie op Mechelen als handels- en winkelstad. Het beleid in een stad als Mechelen wordt immers door een coalitie gemaakt. Die coalitie moet tot één visie, één aanpak komen, en daartoe een aantal meningsverschillen overbruggen. En daar ligt het grote probleem in Mechelen. Paars Mechelen heeft over bijna niets een gemeenschappelijke visie die ze ook uitvoert. Hoogstens een papiertje om de indruk te wekken dat het bestaat. En daar zijn vandaag ook de handelaars en vrije beroepen in Mechelen het slachtoffer van.

Ik geef u enkele voorbeelden uit een recent verleden, en om deze tekst niet veel té lang te maken beperk ik me hier tot enkele voorbeelden rond mobiliteit en bereikbaarheid. Want zelfs al stelde mevrouw Gennez op de gemeenteraad dat het van humor getuigt deze aspecten te bespreken als het over een winkelbeleid gaat, ik blijf overtuigd dat dit voor handelaars en vrije beroepen (en voor alle Mechelaars trouwens) belangrijke parameters zijn.

Over de Kraanbrug had ik het al meermaals. Maar laat ons eens naar de Schuttersvest kijken. Eerst komt er een parking, dan wordt hij zelfs herbevestigd en door de strot van de bewoners geduwd, vervolgens komt hij er niet, nu misschien toch weer wel, of toch niet, wat gebeurt er met de bouwvergunning etc etc. Of de Bruul. De kankerplek waar ooit Mediamarkt zou verschijnen wordt zogezegd na zovele jaren eindelijk opgelost, maar men plakt datums zonder rekening te houden met de problematiek van de Carrefour, waardoor die datums niet gehaald dreigen te worden, of toch weer wel, of niet, .... er komt geen duidelijkheid. De lamottige Van Beethovenbrug is voor het stadsbestuur eerst een juweeltje, dan gewoon een blijver, vervolgens moet ze "onmiddellijk" weg, dan gaat ze toch terug blijven, alleen weet niemand hoe lang. En nu weet niemand het nog. De Louizastraat gaat van 250 bussen, naar 80, naar nul en vervolgens weer naar 80. Voor hoe lang? De Hanswijkstraat moet voor het stationsproject enkele richting stadinwaarts, voor de autoluwe binnenstad enkele richting staduitwaarts. Het Rode Kruisplein is een gratis randparking ten dienste van het kleine kernwinkelgebied en wordt enkele maanden later een betalende parking. Ons standpunt om per minuut te betalen voor parking, wordt weggestemd, Jong VLD sluit zich vervolgens bij ons aan waar het sms parkeren betreft, de coalitie stuurt het opnieuw weg met het argument dat er een veel beter systeem komt .... en daar wachten we nu al enkele jaren op. En ten slotte de kers op de taart: het kernwinkelgebied. Het kernwinkelgebied werd zeer klein afgebakend. Een aantal winkels in aanpalende straten zijn daar het slachtoffer van geworden, zonder enige begeleiding van de stad voor deze drama's die ze zelf veroorzaakt heeft. Maar geen nood: het was voor een hoger doel. Namelijk "inkrimpen om te intensifiëren". Een kleiner, maar geconcentreerd en bloeiend kernwinkelgebied, bij manier van spreken van Befferstraat en Bruul over OLVstraat tot Hoogstraat en IIzerenleen. We ontwaarden bijna een visie. Tot de burgemeester de Bruul ging doortrekken tot aan het station. Hallo kernwinkelgebied? Hallo visie? Gisteren op de gemeenteraad bleeft het daarover oorverdovend stil. Geen antwoord op de vraag: wat wil je nu eigenlijk.

Het voornaamste antwoord van de stad? Wij zijn goe bezig, en iedereen weet dat. En kijk eens hier, we geven ook nog premies voor gevelrenovatie. Knap. Maar wat wil men nu eigenlijk? Een kernwinkelgebied of toch een uitdeinend stadscentrum?Een horeca- en kledingstad of een stad met een grote diversificatie in winkels? Vooral grote ketens, of een stad die zich profileert met speciaalzaken? En hoe integreer je dit in een globaal beleid dat ook rekening houdt met andere aspecten zoals mobiliteit, woonbeleid e.a.? Geen antwoord. Of toch: we zijn goe bezig. En iedereen zegt dat. Maar geen antwoorden op de vragen.

Nog minder antwoorden op de vraag of men zichzelf gelooft als men stelt een "minder hinder" beleid te voeren (ga vandaag eens naar Mechelen).  En ja, natuurlijk moet je als stadsbestuur straten heraanleggen.. Alleen: als je alles op een chaotische en ongeplande manier tegelijk doet, soupeer je niet alleen je geldmiddelen allemaal op (en zijn de kassen dus leeg zoals in Mechelen), maar veroorzaak je ook zoveel hinder dat mensen Mechelen ontvluchten, sommige zaken failliet gaan of stoppen, en anderen nog nauwlijks het hoofd boven water kunnen houden. En dat is een zware verantwoordelijkheid, en te vermijden problemen. Het minste wat je dan kan doen, is een handje toesteken of begeleiden. Daarom ons voorstel voor een relanceplan specifiek naar de meest getroffen handelsstraten. Maar dit werd door de meerderheid geweigerd. 

Jammer, op alle vlakken. En bovenal een gemiste kans. Meer nog voor de handelaars en vrije beroepen dan voor het stadsbestuur.

 

© Karel Van Butsel 2004 - 2014
karel.van.butsel@skynet.be

Website by COMITO Consulting bvba