Login
Facebook Twitter LinkedIn Share

Raak-gezegd-of-geschreven
   "Vaagheid is het masker van de leugen"

     

De staat van genade zal niet lang duren.

Categorie: Blogs 2012 Gepubliceerd: zondag 02 december 2012
Facebook Twitter LinkedIn Share

 

Coalitiefoto voor_webstekDe nieuwe coalitie kan starten op 1 januari. In een staat van genade, zoals dat altijd gaat met nieuwe coalities. Een prille liefde is altijd mooi. Zo hebben we ook binnen CD&V Mechelen het bestuursakkoord unaniem goedgekeurd. Althans, datgene wat we er van wisten. In feite meer uit 'liefde', meer als "motie van vertrouwen" in onze mandatarissen, dan op basis van de volledige tekst. Prille liefde is immers "blind", heeft een "blind vertrouwen". Daar is trouwens niks mis mee. En dat geldt dus ook binnen CD&V Mechelen.

Maar hoe lang zal de staat van genade voor de opstartende coalitie duren? In de feiten is ze immers nu reeds aan het werk: de SP.a heeft namelijk zelf besloten nu reeds voluit oppositie te voeren, zelfs vanuit de nog bestaande meerderheid. Zowel in de OCMW raad, als in het stedelijk beleid. Lang zal het de nieuwe coalitie dus niet gegund zijn om op haar verkiezingslauweren te rusten.

Meer nog, de heikele dossiers komen er al aan. En SP.a voert al volop oppositie. Twee voorbeelden: mobiliteit en rusthuizen.

Mobiliteit eerst. De schijnbare vrijblijvendheid van een uitspraak als "uitbreiden van de autoluwe binnenstad" wordt immers al snel controversiëler zodra het concreet wordt. Enkele voorbeelden. De IJzerenleen wil alvast niet zomaar een autovrij gebied worden, want mensen moeten ook "stop, koop, en keer terug" bezoekjes kunnen brengen. Een begrijpelijke discussie. Maar stel dat dit in de IJzerenleen toegestaan wordt, waarom zou dat dan niet even zo goed in de Bruul kunnen, zeker in het stuk tot het Hazestraatje (zoals de handelaars en hun klanten daar al sinds de invoering van de autoluwe binnenstad met veel zwarte vlaggen vragen)?

Of nog: in hoeverre is "autoluw" ook "autovrij"? En wat betekent het vereenvoudigen van de regeltjes (door de periodes dat auto's niet door mogen gelijk te trekken in de ganse stad)? Geldt dit dan ook voor de "permanente stop" op de IJzerenleen? Dat zou de logica zijn, maar is dat ook zo? Want dan is die natuurlijk niet meer "permanent". Behoorlijk wat vragen, die allemaal heldere antwoorden zullen vergen.

Den Bruul is trouwens nog onderwerp van een andere hevige discussie. Gelooft iedereen écht in zo'n langgerekte Bruul tot aan het station? En beseft iedereen dat zo'n langgerekte Bruul het handelscentrum van de stad zou verplaatsen naar die lange as (en dus deels naar de nieuwe stationswijken en weg uit het centrum)? Een zeer belangrijk dossier, met keuzes die zeer verregaande gevolgen kunnen hebben voor onze binnenstad. En versta me niet verkeerd, het is niet a priori een slecht plan. Maar toch ... best even nadenken vooraleer "blind" te doen! De manier waarop de autoluwe binnenstad werd ingevoerd in de vorige coalitie bewijst immers dat zelfs goede projecten alle draagvlak kunnen verliezen als ze op een slechte manier worden ingevoerd.

Een tweede dossier waarin de SP.a onmiddellijk oppositie voert, is het dossier van de prijsverhoging in de rusthuizen. Deze noodzakelijke prijsverhoging werd dus beslist in hun coalitie, maar met hun tegenstem. Door de nieuwe coalitiepartners samen. Noodzakelijk, omdat sociaal beleid asoaciaal wordt zodra het systeem onbetaalbaar wordt. Maar wanneer wordt daardoor een rusthuis voor het individu onbetaalbaar, en op die manier eveneens asociaal? Dit soort fundamentele vragen zal steeds weer opduiken. Het zegt iets over de onderwerpen waar we mijns inziens de komende jaren discussies over gaan krijgen.

Het belooft in elk geval een pittige legislatuur te worden. Van bij de start. De staat van genade zal niet lang duren. En dat is goed ook: zeker met een grote meerderheid is een inhoudelijke oppositie noodzakelijk. Laat ons daarom hopen dat diezelfde oppositie niet louter op rancune zal teren, maar op inhoudelijke meningen zal werken, zoals wij als kartel het 6 jaar geprobeerd hebben. Dat is trouwens ook in hun eigen belang, zoals wij hebben bewezen. Door onze inhoudelijke oppositie is het kartel na 6 jaar de grootste politieke "familie" geworden. Zelfs al is die familie niet meer "samenwonend", maar in verspreide slagorde opgekomen, dit resultaat bewijst wel dat een inhoudelijke oppositie rendeert voor de oppositie, veel meer dan een louter negatieve. Wie het niet gelooft, moet maar vergelijken met her resultaat van het Vlaams Belang. En dat ook de stad uiteindelijk beter wordt van inhoudelijke oppositievoorstellen, bewijst het invoeren van het sms parkeren, waar we als oppositie jaren op aangedrongen hebben, en dat er nu uiteindelijk gaat komen. Al moesten we daarvoor wel eerst een nieuwe coalitie krijgen ;-).

© Karel Van Butsel 2004 - 2014
karel.van.butsel@skynet.be

Website by COMITO Consulting bvba